Back
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery

ODRŽAN FORUM ”OBRAZOVNI SISTEM I PROFILI KADROVA ZA POTREBE POSLODAVCA”

U prostorijama Sveučilišta ”VITEZ” – kamerna scena Centra za kulturu općine Travnik je dana 27.3.2024. održan Forum pod nazivom ”Obrazovni sistem i profili kadrova za potrebe poslodavaca”. Organizatori Foruma bili su Fakultet poslovne ekonomije i Institut Sveučilišta ”VITEZ”,  te Udruga poslodavaca Općine Vitez i  Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa SBK/KSB.

Nakon obraćanja rektorice Sveučilišta, prof. dr. sc. Amre Macić Džanković i uvodnog izlaganja dekanice Fakulteta poslovne ekonomije, prof. dr. Jamile Jaganjac na temu “Prednosti suradnje obrazovnih ustanova i poslodavaca” panelisti su razgovarali o ključnim pitanjima povezanim s temama dva panela. Forum je bio i prilika za umrežavanje sudionika u cilju dalje suradnje.

Panel 1: Kako unaprijediti praktičnu nastavu i ferijalnu praksu kroz zakonodavni i strateški okvir? 

 Moderator:

  • Darijo Jerković, Fakultet poslovne ekonomije, Sveučilište ”VITEZ”, profesor

Panelisti:

  • Diana Babić, Privredna Komora ZE-DO Kantona, predsjednica
  • Mirsad Jašarspahić, Privredna/Gospodarska Komora Federacije BiH, predsjednik
  • Katarina Velte, Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa SBK/KSB, tajnik Ministarstva
  • Katarina Kafadar, Ovnak d.o.o, Vitez, direktorica; Udruga poslodavaca općine Vitez, predsjednica
  • Mehridžana Alibašić, Mješovita srednja ekonomsko-ugostiteljska škola Travnik, direktorica; Aktiv direktora srednjih škola SBK/KSB po bosanskom NPIP, predsjednica
  • Aiša Adilović, Fakultet poslovne ekonomije, Sveučilište ”VITEZ”, studentica

ZAKLJUČCI PANELA 1

Struktura sudionika panela omogućila je da se problematika praktične nastave i studentske prakse sagleda iz više različitih kutova i interesa različitih skupina. Ponovno su potvrđene prednosti praktične nastave i studentske prakse ne samo za učenike i studente, već i za poslodavce i obrazovni sustav u cjelini, posebno u kontekstu sve izraženijeg problema nedostatka radne snage i migracije radnika u razvijenije zemlje. Postojeći zakonodavni okvir je nedovoljno precizan i ograničava intenzivniju praktičnu nastavu, ali to nije jedina ključna prepreka. Neke od prezentiranih anomalija mogu se rješavati putem pravilnika i drugih podzakonskih akata, gdje su procesi donošenja puno kraći. Iskustva i rezultati rada međukantonalne fokus grupe na razini Federacije BiH, kao i međusektorske grupe za područje ZDK u protekle četiri godine trebali bi biti vodilja za sve koji žele bolje urediti ovu oblast. Nužno je pronaći način kako poticati one poslodavce i kompanije koje pokazuju spremnost za prihvat učenika i studenata na praksu, s obzirom na to da su istraživanja pokazala da su takvi u manjini. Neusklađenost sustava obrazovanja i tržišta rada jedna je od najvećih prepreka za unapređenje praktične nastave. Potrebno je raditi na ažuriranju i unapređenju nastavnih planova i programa za zanimanja koja danas traže poslodavci i koja imaju perspektivu. Sukladno tome, i sam koncept izvođenja praktične nastave u obrazovnim institucijama treba dodatno preispitati. Ovaj koncept ne može i ne smije biti isti za tehnička i stručna znanja. Sve interesne skupine se slažu da se mora poticati radna kultura i navike, odnos prema poslu i radu, kako prema učenicima i studentima, tako i prema njihovim roditeljima i široj društvenoj zajednici. Potrebno je razbijati postojeće stereotipe da se rad i trud ne isplate.
Generalni zaključak panela je da mora postojati sinergija i kontinuirani socijalni dijalog između svih zainteresiranih strana kako bi se postigla poboljšanja u ovoj oblasti, što je potvrdio dobar primjer takve suradnje u Zeničko-Dobojskom kantonu. Paneli i razgovori na ovu temu moraju biti kontinuirani i redoviti, gdje sve zainteresirane strane trebaju i imaju priliku dati svoj doprinos.

Panel 2: Usavršavanje i obuka radne snage: mogućnosti saradnje obrazovnih ustanova i privrede

Moderator:

  • Amra Kraksner, Institut Sveučilišta ”VITEZ”, rukovoditelj Instituta

Panelisti:

  • Željko Lončar, Služba za zapošljavanje SBK/KSB, direktor
  • Zoran Gazibarić, Nobil d.o.o., vlasnik, Udruženje poslodavaca Federacije BiH, predstavnik; Socijalno ekonomsko vijeće Federacije BiH, član
  • Goran Kovijanić, GS-Tvornica mašina Travnik, voditelj ljudskih resursa
  • Katarina Velte, Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa SBK/KSB, tajnik Ministarstva
  • Amra Selesković, ILO, projektna koordinatorica LEP II projekta

ZAKLJUČCI PANELA 2

U svakom društvu, obrazovanje i zapošljavanje su vrlo važne pretpostavke njegova razvitka koje se tiču svih kategorija društva, počevši od mladih i starijih, pa do ranjivih kategorija. Samim tim, formalno obrazovanje, kao i neformalno obrazovanje odnosno cjeloživotno učenje, dobivaju sve veći značaj. Uz koncept cjeloživotnog učenja najčešće se vežu ciljevi ekonomske prirode, kao što su postizanje veće konkurentnosti i trajne zapošljivosti. Brze promjene na tržištu rada, starenje stanovništva i sve izraženija globalna konkurencija ukazuju na sve veću potrebu za znanjima i vještinama koje su primjenjive u radnom procesu. Današnje tržište rada traži radnike koji preuzimaju odgovornost za svoj napredak i spremni su uložiti vrijeme i trud u kontinuirani proces učenja. To su zaključci do kojih su sudionici panela došli tijekom diskusije. Također, istaknuta je važnost cjeloživotnog učenja koje se provodi kroz organiziranje usavršavanja, kao i obuke na radnom mjestu. U cilju daljnjeg unapređenja gospodarstva kantona neophodno je nastaviti s njihovom provedbom. Naglašena je potreba i za jačanjem lokalnih partnerstava za zapošljavanje kao tijela koja okupljaju predstavnike obrazovnih ustanova, općina, poduzeća i nevladinog sektora, jer samo zajedničkim radom moguće je rješavati probleme nedostatka znanja i vještina nezaposlenih i/ili zaposlenih za određena radna mjesta.